Sidor

söndag 1 juni 2014

Liten stackare och trädgårdssysslor

När jag skulle klippa gräset idag,
fick jag plötsligt syn på denna lilla varelse
på marken.
 En liten sparvunge hade trillat från boet under takkanten
och satt och darrade på marken.
Jag gick efter min granne och en stege
och så hjälptes vi åt att lyfta upp ungen i boet igen.
Hoppas fågeln mår bra efter sitt äventyr :)
 ***
All extra tid spenderas nu i trädgården.
Eftersom vi på om sommaren tillbringar
en stor del av tiden på stugan,
så har ogräset tagit över i trädgården.
Därför strävar jag nu till att få trädgården
så lättskött som möjligt.
 Det här stället var tidigare fullspäckat med kirskål.
Ifjol grävde jag bort allt ogräs och planterade två alprosor.
Marken täckte jag med rotmattor och träflisor,
så nu blir det åtminstone betydligt mindre med ogräs.
Till min glädje har blommorna också klarat vintern
och börjat blomma :)
Jag gillar den lilla bergskullen på gården
och vill framhäva den. Därför rev jag
bort alla blommor (och ogräs)
och satt grus i stället.
I trädgårdslandet bakom växer jordgubbar
och sockerärter.
Sommarblommor i kruka
får nu pryda platsen.
De är lättskötta och kräver
ingen rensning av ogräs :) 
Gamla rostiga tunnor
bidrar till att skapa stämning.
Vid höstörarna i bakgrunden
ska jag plantera en alpklematis.
 För några år sedan såg det ut så här
där mjökkannan nu står.
Stenarna syntes nästan inte alls
pga. den frodiga växtligheten.
Jag är nöjd med förändringen och
projekten i trädgården fortsätter.
Jag visar flera bilder i nästa inlägg :)
***
Nu önskar jag er alla
en riktigt skön början på juni
och sommaren!
Flera söndagsbilder hittar du hos
*
kram Tini



7 kommentarer:

AnniK sa...

Kauniita kuvia puutarhastasi ja niin söpö lintu :) Mukavaa viikonalkua!

House and Garden by Bia sa...

Vilken härlig trädgård!!!
Ja nu är vi tillbaka till vardagen igen...kom hem för några timmar sedan...bloggen får nog vänta någon dag ;))...
Kramis bia

Monica sa...

Du har minsann varit duktig i helgen,
och fint blev det.
Ha det bra
Monica

Marie maräng sa...

Vilken tur att du hittade den lilla fågelungen! Hoppas den mår bra!

Så fin trädgård du har!

Ha en fin start på veckan!
Kram Marie

Tiina A. sa...

Din trädgård är så ljuvlig med blomkrukor och fontän! Man slipper faktiskt av med ogräs med att plantera blommorna i krukor. Och får ha varje vår nya blommor istället för dom mångåriga i blombänken - fast roligt är det också att se dom gamla växa :)

choicesbyannie sa...

Så fint du har det i trädgården. Det är så skönt med en lättskött trädgård man hinner njuta lite mer då;)

Lärde mig något nytt, att alprosor är ett annat namn på Rhododendron mycket lättare att stava till alprosor så det namnet ska jag nog fortsätta att använda.

Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Sofia sa...

Men så liten och söt..... skönt att allt gick väl!
Jätte fint har du det i trädgården också.. =)
Kramis Sofia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...